divendres, 13 de maig del 2016

EL TREBALL EN EQUIP: ELS ROLS

Sembla ser que el saber treballar en equip es considera fonamental per a la consecució de l’èxit en el món de l’esport i no hauríem d’obviar que un dels objectius inherents de l’esport ha de ser rendir i competir al màxim de les nostres possibilitats per aconseguir els millors resultats possibles, però també és important és el com ho farem. Parteixo de la idea que els equips que saben treballar junts, que estan més cohesionats i que a més ho fan des d’uns valors sòlids són els que aconsegueixen competir i obtenir millors resultats. Anem a veure què diuen des de la teoria els entesos en la matèria, quins serien els factors que incideixen en un bon treball en equip. Em basaré en l’exposició que fa Joan Vives, en la qual ell anomena aquests factors: definició de rols, estructura i dinàmica de l’equip, compliment de les normes, lideratge i comunicació interpersonal. En aquest primer article em centraré en els rols en un equip. Un dels aspectes més rellevants alhora de potenciar el treball en equip és la definició de rols dins l’equip. Aquests incideixen en gran mesura en l’èxit col•lectiu. En primer lloc, voldria definir què s’entén per rol. Harre i Lamb (1992) diuen que el rol és “la conducta associada amb una posició particular en un sistema social (un equip, per exemple), s’espera que l’ocupant d’una posició porti a terme determinats papers o funcions en el grup”. Per exemple, en el futbol hi ha dins l’equip diferents posicions. No és el mateix un davanter que un defensa. Cadascú en la seva funció dins l’equip ha de desenvolupar unes tasques, uns moviments ofensius i defensius. Com a entrenadors hem de poder comunicar amb claredat què s’espera que facin els jugadors segons cada posició. Una cosa que sembla òbvia, però que molts cops no es comunica de forma clara. Tornant a la teoria, es defineixen tres tipus de rols. El primer, defineix aquells jugadors que s’orienten a la tasca o objectiu a aconseguir. Serien els que podríem dir que van per feina i es centren en com millorar la productivitat i el rendiment de l’equip. Uns altres s’interessen per aspectes socioemocionals que vetllen pel manteniment i continuïtat de l’equip. Aquests són els que es centren en les relacions interpersonals i que existeixi un bon ambient a l’equip. I per últim, els anomenats rols individuals, que es centren en satisfer les pròpies necessitats personals prescindint del que necessita l’equip d’ell, i que poden ser negatives pel manteniment de la cohesió de l’equip. Haré (1985), apunta que el rol eludeix a “qualsevol conjunt de conductes que una persona exhibeix d’una forma característica dins el grup”. En aquest aspecte, tots els jugadors de l’equip tenen la seva manera de mostrar-se i la seva personalitat. En funció de com sigui un jugador li podem donar un paper més o menys important a l’equip.
Per exemple, un jugador que sigui molt treballador, tingui qualitats tècniques i alhora un caràcter pròxim amb els companys podria assumir les funcions de capità, per la seva capacitat d’unir l’equip i alhora fer de catalitzador del treball grupal. És d’especial rellevància l’elecció d’aquest rol de lideratge en un equip. En aquest aspecte, el meu suggeriment és que l’equip esculli un capità, però alhora l’entrenador decideixi algú altre que ell consideri que per les seves qualitats tècniques i humanes pugui influir positivament a l’equip. Identificar les característiques dels jugadors de l’equip és una de les tasques més importants que tenim com a entrenadors, ja que això és el pas previ a l’hora de poder atorgar funcions i papers als nostres jugadors. Alguns jugadors per la seva qualitat tècnica o per la seva capacitat d’esforçar-se poden exercir rols orientats a la tasca, altres càlids i afables poden ajudar-nos a suavitzar els conflictes i millorar l’ambient de l’equip. Conèixer els nostres jugadors és cabdal per saber què és el que podem demanar a cadascú d’ells, quin rol poden exercir per millorar el funcionament de l’equip. Per acabar hem de saber quins són els passos necessaris a l’hora de donar rols als jugadors. En primer lloc, s’ha d’exposar amb claredat quin rol espera l’entrenador de cada jugador. Quan s’ha fet això, hem de veure si aquest és acceptat pel propi jugador i finalment hem de veure que el jugador compleix amb el rol establert. En la mesura que s’accepta i es compleix el rol assignat a cada jugador, el funcionament de l’equip serà més bo. Quan hi ha conflicte dins un equip molts cops és per la no acceptació de rol per part d’algun jugador. Un exemple clar podria ser quan posem suplent un jugador que volem d’ell que surti a la segona part com a revulsiu, i aquest fet no agrada al jugador. Explicar-li la importància de la seva funció i que ho accepti és imprescindible perquè, quan li toqui participar, ho faci amb ganes de fer-ho bé. Un altre exemple és quan un jugador creu que mereix més minuts perquè es considera millor que un altre, que mereix estar més minuts al camp, però l’entrenador per qüestions d’equip considera que no és així. En aquest sentit, expressar-li i comunicar-li les seves raons del perquè decideix altres opcions, potser no s’acceptarà d’entrada, però comunicar-ho al jugador de forma sincera pot ajudar que, de mica en mica, ho accepti i, si més no, conèixer què és el que l’entrenador espera d’ell com a jugador d’un conjunt. Així doncs, observem els nostres jugadors, valorem les seves característiques, assignem el rol que millor s’adapti a les seves característiques, comuniquem-li a l’esportista i també a l’equip en conjunt, observem i ajudem-lo que l’accepti i finalment que el compleixi dins i fora del camp. Els rols en l’equip és un factor que pot ajudar, com a entrenadors, a millorar el funcionament del grup i el treball en equip.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada